2023-08-31 17:35Pressmeddelande

Bra gjort – Joels insats under en brand uppmärksammas av räddningstjänsten

Joel Krantz, 10 år, på besök hos räddningstjänsten. Han står framför en brandbil och har Per Silverliden till vänster, förbundschef Medelpads räddningstjänstförbund, och insatsledare Magnus Rudberg till höger.Joel Krantz, 10 år, på besök hos räddningstjänsten för att ta emot utmärkelsen Bra gjort. Här tillsammans med Per Silverliden (till vänster), förbundschef Medelpads räddningstjänstförbund, och insatsledare Magnus Rudberg (till höger).

Onsdag 16 augusti startade en brand i ett radhus i Sundsvall. Hemma i bostaden var 10-åriga Joel som upptäckte branden och ringde 112. Med hjälp av instruktioner från SOS-operatören bidrog Joel till att branden inte kunde sprida sig.

När Joel Krantz, 10 år, upptäckte att det brann i bostaden ringde han 112 och larmade. Han fick då prata med en SOS-operatör som förklarade vad Joel kunde göra för att branden inte skulle sprida sig så snabbt till andra rum eller bostäder – ett samarbete som kom att begränsa skadorna av branden.

– Genom att Joel vara så fokuserad på uppgiften och gjorde rätt saker kunde räddningstjänsten efter sin framkomst snabbt släcka branden, berättar Magnus Rudberg, insatsledare vid Räddningstjänsten Medelpad, och fortsätter

– Joels agerande gjorde att radhuset inte fick mer skador än de skador som redan uppkommit i bostaden där branden startat.

Medelpads räddningstjänstförbund har uppmärksammat Joel Krantz för hans rådiga insats och lugn i en svår situation.

Joel Krantz har fått ta emot utmärkelsen

Joel Krantz har fått ta emot utmärkelsen "Bra gjort" av förbundschef Per Silverliden. Utmärkelsen delas ut av Medelpads räddningstjänstförbund tillsammans med föreningen Sundsvalls brandkår.

Joel besökte brandstationen i Sundsvall tillsammans med sin mamma och lillebror. De fick en rundtur på brandstationen, träffade brandmän, blev bjudna på tårta och Joel fick ta emot utmärkelsen ”Bra gjort” som delas ut av Medelpads räddningstjänstförbund tillsammans med föreningen Sundsvalls brandkår.

Joel Krantz i förarhytten på en av brandbilarna.

Under rundturen på brandstationen i Sundsvall testar Joel Krantz att sitta i förarhytten på en av brandbilarna.

Kontaktuppgifter för media

Frågor om branden
Magnus Rudberg, Medelpads räddningstjänstförbund: 073 531 24 14

Eventuella frågor till Joel om hans upplevelse och insats hanteras av
Erica Krantz (Joels mamma): 070 274 33 08

Om Räddningstjänsterna i Västernorrland

Räddningstjänsterna i Västernorrland arbetar tillsammans för att göra snabba insatser vid olyckor. Vi rycker ut när det krävs ett skyndsamt ingripande, där människoliv, egendom eller miljö hotas. En stor del av vår verksamhet handlar också om att stödja samhället och enskilda i att förebygga olyckor. Vi vill att fler lär sig att agera rätt vid olyckor, för att minska konsekvenserna av dessa innan våra räddningsstyrkor når fram. I Västernorrland finns tre räddningstjänster: Medelpads Räddningstjänstförbund, Räddningstjänsten Höga Kusten Ådalen, Brand och säkerhet i Örnsköldsvik.